STATUT FUNDACJI SIEPOMAGA
(tekst jednolity z dnia 26 października 2022 roku)
Fundacja Siepomaga powstała by nieść pomoc dzieciom i rodzinom. Jej działalność opiera się na przekonaniu osób tworzących Fundację, że uniwersalne wartości, jakie możemy wywodzić z chrześcijańskiej tradycji europejskiej, a w szczególności miłość bliźniego, obligują nas do niesienia pomocy osobom, którym los nie oszczędził cierpienia. Dlatego też Fundacja skupia się na wspieraniu finansowym chorych, dla których jedynym ratunkiem są kosztowne terapie i operacje oraz na propagowaniu idei niesienia pomocy bliźnim, jako moralnego obowiązku każdego, komu na sercu leży pomyślność i rozwój Polski.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 [Część wstępna]
- Fundacja Siepomaga (zwana dalej: „Fundacją”), ustanowiona została przez:
- Patryka Stanisława Urbana,
- Miłosza Brakonieckiego,
- Adama Sobczaka,
aktem notarialnym sporządzonym w dniu 1 lipca 2011 roku, w Poznaniu.
- Niniejszy statut Fundacji jest zwany dalej „Statutem”.
§ 2 [Osobowość prawna; oznaczenia wyróżniające]
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
§ 3 [Zakres czasowy działania Fundacji]
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 4 [Siedziba i zakres terytorialny działania Fundacji]
- Siedzibą Fundacji jest Poznań.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
- Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa polskiego lub państwa trzeciego.
- Fundacja może być członkiem organizacji o podobnym profilu działalności.
§ 5 [Cele statutowe Fundacji]
Do celów statutowych Fundacji należy działalność na rzecz i w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
- udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- działalności charytatywnej;
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
- działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- turystyki i krajoznawstwa;
- porządku i bezpieczeństwa publicznego;
- obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
- udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
- ratownictwa i ochrony ludności;
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
- upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
- działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- pomocy Polonii i Polakom za granicą;
- działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
- działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 2055 oraz z 2022 r. poz. 655);
- promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
- działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
- rewitalizacji;
- działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku, w zakresie określonym w którymkolwiek z pkt. 1-39 powyżej.
§ 6 [Formy realizacji celów statutowych]
- Fundacja realizuje swoje cele w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
- prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy organizowane w sieci Internet za pośrednictwem portali społecznościowych,
- wspieranie poprzez akcje informacyjne i edukacyjne działalności pożytku publicznego prowadzonej przez osoby trzecie,
- propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w prowadzeniu działalności organizacji pożytku publicznego,
- rozwijanie świadomość w zakresie potrzeb aktywnego uczestnictwa w pracach organizacji pożytku publicznego i wspierania realizowanych przez nie celów,
- uczestniczenie w projektowaniu, produkcji i udostępnieniu odpowiednich materiałów dla celów edukacyjnych, kampanii, wystaw i środków przekazu, aby wzmacniać i rozwijać działalność organizacji pożytku publicznego w Polsce,
- finansowanie działań i projektów związanych z działalnością pożytku publicznego,
- chronienie, pozyskiwanie, administrowanie, wykorzystywanie i rozporządzanie majątkiem Fundacji, w tym prawami własności intelektualnej – zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa;
- rozwijanie moralnego i finansowego wsparcia dla działalności pożytku publicznego i współdziałanie z innymi organizacjami na tym polu;
- udzielanie pomocy społecznej,
- przekazywanie darowizn na rzecz podmiotów wykonujących działalność pożytku publicznego.
- Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów Fundacji oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywać majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 7 [Wspieranie działalności osób trzecich]
Dla osiągnięcia swych celów statutowych Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele objęte celami statutowymi Fundacji.
§ 8 [Medale, odznaczenia i nagrody]
Fundacja może ustanawiać medale, odznaczenia, nagrody, wyróżnienia i certyfikaty oraz przyznawać je osobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację jako jej cele statutowe lub zasłużonych dla samej Fundacji.
§ 9 [Właściwy Minister]
Właściwym ministrem jest Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.
Rozdział II.
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 10 [Majątek Fundacji]
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski wniesiony przez fundatorów w wysokości odpowiednio:
- Pan Patryk Stanisław Urban - 200 zł (słownie: dwieście złotych);
- Pan Miłosz Brakoniecki - 200 zł (słownie: dwieście złotych);
- Pan Adam Sobczak - 200 zł (słownie: dwieście złotych);
oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości, a także prawa majątkowe nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 11 [Dochody Fundacji]
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- świadczeń fundatorów;
- darowizn, spadków i zapisów;
- odsetek bankowych;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
- dotacji i subwencji osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
- dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego, praw majątkowych;
- funduszy Unii Europejskiej;
- funduszy przekazanych przez jednostki administracji rządowej i samorządowej.
§ 12 [Przeznaczenie wybranych dochodów]
- Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację dowolnych celów statutowych Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Fundacja przeznacza całą nadwyżkę przychodów nad kosztami na rozwijanie działalności pożytku publicznego.
§ 13 [Powołanie Fundacji do dziedziczenia]
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, ale tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
Rozdział III.
ORGANY FUNDACJI
I. Postanowienia ogólne
§ 14 [Organy Fundacji]
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji;
- Zarząd Fundacji;
- Fundator Patryk Urban.
§ 15 [Powołanie Fundatora do Zarządu Fundacji]
Fundatorzy mogą zostać powołani do Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji.
II. Rada Fundacji
§ 16 [Postanowienia ogólne dotyczące Rady Fundacji]
- Rada Fundacji jest organem kontrolno-nadzorczym o uprawnieniach wynikających z postanowień Statutu.
- Rada Fundacji składa się z od 3 (trzech) do 10 (dziesięciu) Członków.
- Członków Rady Fundacji powołuje, wskazując Przewodniczącego Rady Fundacji, i odwołuje fundator Patryk Urban.
- Odwołania Członka Rady mogą dokonać pozostali Członkowie jednomyślną decyzją.
- Rada Fundacji jest powoływana na pięcioletnią kadencję, przy czym istnieje możliwość ponownego wyboru danej osoby do składu Rady Fundacji.
- Nie wolno łączyć funkcji Członka Rady Fundacji i Członka Zarządu Fundacji. Członkowie Rady Fundacji nie mogą pozostawać z Członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkami Rady Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
§ 17 [Kompetencje Rady Fundacji]
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
- nadzór nad działalnością Zarządu Fundacji w szczególności w zakresie zgodności działań Zarządu Fundacji z przepisami prawa, postanowieniami Statutu i wewnętrznymi regulacjami.
- określanie długofalowych kierunków działalności Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd Fundacji;
- wspieranie Fundacji od strony promocyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Fundacji oraz udzielanie Członkom Zarządu Fundacji absolutorium z działania.
§ 18 [Posiedzenia Rady Fundacji]
- Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w razie zaistnienia takiej potrzeby, nie rzadziej niż raz do roku.
- Rada Fundacji wybiera na swym pierwszym posiedzeniu, ze swego grona, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza Rady Fundacji.
- Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji, wysyłając za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej zaproszenia, w których zawiadamia Członków Rady o planowanym porządku obrad Rady Fundacji; posiedzenie może zwołać również każdy Członek Zarządu Fundacji.
- W posiedzeniach Rady Fundacji może uczestniczyć, na wniosek któregokolwiek z Członków Rady Członek Zarządu Fundacji. Przy czym Członek Zarządu uczestniczy w posiedzeniach Rady Fundacji wyłącznie w celu udzielania wyjaśnień.
- Z przebiegu posiedzeń Rady Fundacji spisuje się protokoły. Wymagany jest podpis Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego lub Sekretarza Rady Fundacji.
§ 19 [Podejmowanie uchwał przez Radę Fundacji]
- Rada Fundacji podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa jej Członków, a wszyscy jej Członkowie zostali powiadomieni o terminie i miejscu odbycia posiedzenia z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.
- Udział Członka Rady w posiedzeniu jest możliwy także za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
- Uchwały mogą być podejmowane także poza posiedzeniem, w głosowaniu pisemnym.
- Oddanie głosu w sposób określony w ust. 3 nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady Fundacji. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy Członkowie Rady Fundacji zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
III. Zarząd Fundacji
§ 20 [Postanowienia ogólne dotyczące Zarządu Fundacji]
- Zarząd Fundacji reprezentuje ją w stosunkach z osobami trzecimi.
- Zarząd Fundacji składa się z od 1 (jednej) do 10 (dziesięciu) osób.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Członków Zarządu powołuje i odwołuje Fundator Patryk Urban.
- Członkowie Zarządu są powoływani na czas nieoznaczony i mogą być w każdym czasie odwołani.
- Nie wolno łączyć funkcji Członka Rady Fundacji i Członka Zarządu Fundacji.
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swojej funkcji ustalane przez Fundatora Patryka Urban.
- Członkowie Zarządu mogą domagać się od Fundacji zwrotu poniesionych i uzasadnionych wydatków związanych z pełnieniem swych funkcji.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
§ 21 [Kompetencje Zarządu]
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- reprezentowanie Fundacji wobec osób trzecich;
- sprawowanie pieczy nad majątkiem Fundacji;
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych Fundacji;
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
- podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek lub ustanowieniu fundacji;
- ustalanie planów działania Fundacji;
- realizowanie uchwał Rady Fundacji;
- decydowanie o zatrudnieniu, zasadach wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji;
- tworzenie i znoszenie jednostek organizacyjnych Fundacji;
- wnioskowanie w sprawach zmian Statutu Fundacji, zmian celów Fundacji oraz likwidacji Fundacji i przeznaczenia jej majątku;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
- sporządzanie i ogłaszanie rocznych sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości;
- ustanawianie i przyznawanie odznak, medali i tytułów honorowych, nagród i innych wyróżnień zasłużonym dla Fundacji lub realizującym jej cele osobom fizycznym i prawnym.
- Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji Rady Fundacji albo Fundatora Patryka Urbana.
§ 22 [Ciała doradcze]
- Zarząd Fundacji może powoływać i odwoływać:
- radę programową;
- radę honorową;
- zespoły doradcze.
- Członkami ww. ciał doradczych mogą być członkowie Rady Fundacji.
§ 23 [Posiedzenia Zarządu Fundacji]
- Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb.
- Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu Fundacji, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§ 24 [Podejmowanie uchwał przez Zarząd Fundacji]
- Z zastrzeżeniem § 28 ust. 3 uchwały Zarządu Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy jego Członków, w tym Prezesa Zarządu.
- W razie równej liczby głosów oddanych za i przeciw danej uchwale decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Każdemu Członkowi Zarządu Fundacji przysługuje jeden głos.
- Zarząd Fundacji ma prawo zapraszać do udziału w posiedzeniach osoby, których działalność jest tożsama z celami statutowymi Fundacji. Takie osoby nie są uprawnione do brania udziału w głosowaniach nad uchwałami.
IV. Fundator Patryk Urban
§ 25 [Postanowienia dotyczące Fundatora Patryka Urbana]
- Do kompetencji Fundatora Patryka Urbana należy podejmowanie decyzji w sprawach wymienionych w treści Statutu, w tym w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji oraz wyznaczanie Przewodniczącego Rady Fundacji;
- powoływanie i odwoływanie Członków Zarządu Fundacji;
- ustalanie wynagrodzenia przyznawanego Członkom Zarządu Fundacji z tytułu pełnionych przez nich funkcji;
- zmiana statutu, w tym w zakresie celów Fundacji (wyłączna kompetencja Fundatora Patryka Urbana);
- powoływanie i odwoływanie likwidatorów Fundacji;
- zatwierdzanie decyzji o likwidacji Fundacji podjętej przez Zarząd w pełnym składzie w drodze jednomyślnej uchwały.
- W razie śmierci Fundatora Patryka Urbana lub utraty zdolności do czynności prawnych kompetencje organu określone w ust. 1 przejmuje Pani Monika Urban, a w razie jej śmierci albo utraty zdolności do czynności prawnych pozostali spadkobiercy ustawowi Patryka Urbana, którzy powołani do dziedziczenia nie odrzucili spadku, decydując bezwzględną większością głosów.
V. Reprezentacja Fundacji
§ 26 [Reprezentacja Fundacji]
Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest każdy członek zarządu Fundacji samodzielnie.
Rozdział IV.
ZMIANA STATUTU i LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 27 [Zmiana Statutu Fundacji]
- Zmiana Statutu, w tym w zakresie celów Fundacji, należy do wyłącznej kompetencji Fundatora Patryka Urban.
- Zmiana Statutu Fundacji następuje poprzez podjęcie stosownej decyzji na piśmie, pod rygorem nieważności i przyjęcie tekstu jednolitego Statutu Fundacji.
§ 28 [Likwidacja Fundacji]
- Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Fundator Patryk Urban.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w pełnym składzie w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Fundatora Patryka Urbana.